Els
transatlàntics moderns van equipats amb reactors o rails d'amplada europea. Els
comiats ja no es pateixen en decorats amb barcasses de salvament i amb
flotadors, pura parafernàlia decorativa a les agències de viatges tropicals.
Ningú oneja mocadors mentre el vaixell endormiscat sacseja les aigües
xarbotades del port apartant-se del dic en direcció a mar oberta. Però les
andanes dels adéus sempre es pinten de color trist, humitejades amb llàgrimes
d'enamorats que no es resignen a la pèrdua temporal.
S'albirava
la catedral i Fisterra ja havia encès el far de conjurar els fantasmes
abissals. La tecnologia prodigiosa tornant els mapes petits. Trens perfectes,
moderns, nets i puntuals desafiant rellotges, escurçant distàncies i, en aquest
cas, les lleis de la física elemental.
Una
corba maleïda ha destrossat l'encís del retrobament i ha convertit els adéus en
definitius. La resta, imatges que fan mal. Sensacions que intentem imaginar,
però que ens ultrapassen. Històries individuals amb contextos esmicolats per la
mort i la catàstrofe. Paisatge desolat en la trencadissa de massa vides. I tot
en un instant fatídic que l'apòstol o les meigas
no van poder evitar. Els ginys o la prepotència de les màquines aliats amb
aquests segons llarguíssims ens han menat als inferns del que no té remei.
Negligència, error humà, fallada d'algun aparell? Només sentim la dolorosa certesa
que els morts no tornaran.
L'accident
ferroviari de Santiago de Compostela continua tenyint les portades dels diaris
de dol. L'alta tecnologia veloç descarrila estavellant-se contra els murs de la
festa. La cruesa animada del moment en el qual el comboi perd el nord i es
recargola indisciplinadament ferotge. L'horror! Una processó de polítics i de reis
desfila en les seccions gràfiques per compartir dolor i pèrdua. El maquinista,
des del primer moment, apareix com el blanc de totes les culpes i el
responsable de la desgràcia.
Enmig
dels dies negres, la perfecció sense interessos d'alguns funcionaris retallats,
la vocació abnegada de servei o les cues de joves que van aparcar el botellón de festa major i revetlla per
donar sang, malgrat l'octanatge etílic; han estat indicadors que no tot està
perdut i malmès en aquest país amarat per cert desànim i desencís.
Apagades
les brases del sinistre, que no el foc, el protagonisme morbós de l'accident
recau en el maquinista del comboi que circulava al doble de la velocitat
permesa. Detingut i aïllat en un hospital se li hauria amagat l'abast exacte de
la tragèdia, el nombre de morts i de ferits. Un personatge d'aspecte fràgil,
amb la cara ensangonada, ara és el centre de les disquisicions tècniques amb
una sentència prèvia, culpable. La premsa ja ha esbombat uns desafortunats
comentaris de xarxa social que no n'afavoreixen la innocència –si és que ho és-.
L'opinió pública no li ha concedit ni el benefici del dubte d'abans d'esbrinar
possibles fallades mecàniques.
Qui
es vol posar en la pell d'aquest maquinista. Només ell ho sap -d'estar
així- què li va passar pel cap, quines ordres de navegació va infringir i
quines mesures no va activar. Per què? Haurà de conviure, si pot, amb
aquesta pregunta. Per què? Un interrogant i una condemna escrits amb llàgrimes
i ràbia als ulls de les víctimes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada