S’ha presentat un estudi que avalua
quines són les millors i pitjors fonts per presentar un currículum. Des que hem
abandonat la lletra a mà, l’artesania en matèria de cal·ligrafies, sembla que el
tipus de grafia que seleccionem a l’ordinador també és tinguda en compte a l’hora
d’extreure’n conclusions. Aquells experts en lletra, tant a escriure com a
interpretar els gargots per deduir-ne la personalitat i les aptituds, són
oficis que evolucionen.
A l’escola i des de Finlàndia –els
que tallen el bacallà en innovació i resultats- ens arriba la notícia que els
nens deixaran d’aprendre a escriure amb lletra lligada. Escriuran en teclats i,
si ho fan a mà, se’ls ensenyarà només amb lletra de pal. La cal·ligrafia acabarà
per esdevenir cosa de nens i nenes de lletres amb dubtosa utilitat competencial
si no és que ens dediquem al gènere epistolar amorós o a la redacció de
diplomes commemoratius.
Alguns encara recordem la
temeritat dels tinters i l’agressivitat dels plomins tatuant manuscrits a còpia
de taques i gargots. Històries. Quantes persones arreu i a qualsevol lloc no ens
comuniquem per escrit sense fer servir res més que no sigui la virtualitat endollats
a la xarxa enmig d’una piuladissa que es propaga com una epidèmia. L’art d’escriure
s’ha adscrit definitivament a la percussió. Abans era cosa de corda, d’arpegis
delicats, panxuts i amb filigranes rodones que anaven estacant melodies i
missatges amb cura de no desafinar, quan les partitures ortogràfiques eren
vigents.
Els estris i les tecnologies
han fet un tomb cap a la ciència ficció. Les noves generacions no són
conscients de com era de difícil, i de lent, comunicar-se tot i arrebossar de
segells un sobre “urgent”–un artefacte de paper per embolicar missatges-. Els segells
–el mot el van inventar els romans, sigillum-
era una estampa adhesiva que se’n llepava el cul i s’enganxava al sobre. Molt abans
encara els segells eren de lacre vermell i permetien preservar sigil·losament el
que contenia la carta doblegada estratègicament.
Tornant a la lletra lligada no sembla
operatiu que als infants del XXI se’ls ensinistri en un art que no han de conrear.
Per què hem de passejar un violoncel si amb un timbalet ens en sortim. Caldrà escoltar
els experts i saber quines estranyes connexions neuronals viuen estimulades i
afavorides per aquesta mena de lletra. No ens cal cap bola de vidre per predir
que a no trigar la cal·ligrafia serà una disciplina que posarem als prestatges
de la nostàlgia, com el tinter i la ploma.
Deu ser per això que els
experts, els pèrits en gargots, signatures i rúbriques empesos per la subsistència
desenvolupin nous vessants per detectar-hi els brins personals i els rastres
que de manera volguda o involuntària deixem a les pantalles. No em referiré els
adossats multimèdia: icones, sorollets, fotografies, vídeos i altres serrells
que vesteixen els continguts.
Com que ja no poden estudiar les
grafies fetes a mà, s’entretenen a esbrinar el tipus de lletra que seleccionem
i l’ús d’altres recursos tipogràfics que emprem. Hem convingut que la lletra més
fàcil de llegir és la minúscula d’impremta. No tinc detectat –tret d’alguna
excepció- que les edicions es publiquin en lletra lligada o que la premsa l’empri.
Les majúscules no han triomfat, ni als titulars. Tampoc en els concerts
furibunds de percussió comunicativa estan ben vistes. S’ha arribat a l’acord,
majoritàriament acceptat, que un text en majúscules equival a escridassar el
receptor. Està mal considerat, doncs, piular en majúscules –i semblaria que
també està malvist fer-ho amb la correcció formal i ortogràfica degudes-.
L’estudi que recomana els tipus
de lletres per a currículums en descarta la Comic
Sans apel·lant que és lletra per a pallassos. Entrem en una intersecció
delicada on la cal·ligrafia artística i el disseny gràfic se les tenen. Però on
m’ha tocat de ple l’estudi és quan conclou que enviar un currículum redactat en
Times New Roman –el tipus de lletra
que habitualment tinc activat al processador de textos- és com presentar-nos a
una entrevista despentinats, sense desodorant i amb xandall. Aquesta lletra -inventada
pel diari Times al 1931- és ofensiva
i, dedueixo, perillosa. Que l’elevat índex d’atur no en sigui la causa, dels currículums
redactats en xandall i amb els mitjons suats.
Aquests dies els savis també viuen
entestats a esbrinar –com a les enquestes- si som dretans o esquerrans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada