El dissabte és el dia màgic per a les matances de porc. De Tots Sants
enllà fins al març i estirant molt fins l'abril si no fa calor. El més
primerenc l'estossinen pel novembre ‑ si el temps s'ho comporta i no hi ha
teca al rebost, hi ha qui en mata un per l'octubre ‑ el segon solen degollar‑lo
pel gener o pel febrer. El març té el mateix perill que l'octubre: les mosques,
la calor i les arnes. Cases amb quatre o cinc de colla, com al Puigmeu, en
maten de dos a tres porcs; si són set o vuit amb la dent bona en despengen fins
i tot quatre i molt excepcionalment cinc o sis porcs en cases de molta gent com
a Ca l'Hereu. Porcs de més de cent quilos o alguna truja que no vol criar i que
fa les llonganisses i el pernil bons. Els crits i els ruflets de l'animal
treuen del llit la mainada que una vegada vestits arriben quan el porc ha
arronsat el nas i s'ha escolat per l'esvoranc practicat al sotabarba tot recte
a la cua. Abans s'ha fet la barreja de vi negre amb aiguardent, s'ha trencat el
cuc amb pa i allioli, una llenca de botifarra o un tros de llonganissa culana o
de garró, pernil bullit que, de vegades, el fan amb els espatllots del porc.
Les dones atrafegades amb aïnes per collir‑ne la tripada,
parar la sang, descanonar la freixura i netejar‑ne la budellada. El matador,
que sol ser en Nitus de la Jaça, dirigeix el descarnament, fa l'espinada i el
carcabós. A la pastera l'hauran escaldat amb aigua bullent ‑amb cura perquè no
es sobti la budellada ‑ i després, pacientment, es pela i s'afaita el pèl
duríssim per socarrimar‑ne les arrels que s'aferrissen a no sortir de la cotna.
La tossa i els peus són, per pelar‑los, una prova de paciència important. Ho
solia fer en Pep de Mas Pruner que al cel sia, amb un broc als llavis, la boina
mig penjada, ric‑ric, anava fent. Després amb un grapat de palla ho rostia i ho
tornava a esquilar. Era un bon home si no hagués estat un caçador tan
irresponsable amb les feines de la casa. A la cabana, en una taula es descarnen
els ossos. Es posa de triat la carn per a llonganissa o per a botifarres amb
cura de treure'n un bon tros del llom i del fetge per esmorzar acompanyant els
fesols secs amb all trinxat i un bri de julivert.
Han vingut els convidats, parents i veïns que s'ajuden en
això de la matança. Molts només es veuen per la festa o per la matança. Hi ha
cridòria de mainada, corredisses.
‑ Nen, maco, vés a buscar una plata!
‑ Baixa la sal també! ‑ Tot funciona a crits.
‑ I digues on han deixat la gansalla?
La mocadera amb més
renom és la Doloretes que reparteix ordres ençà i enllà, compta les hores que
han de coure els embotits i amaneix la carn, és envoltada per una cort de dones
que la creuen i la respecten. Netegen els budells, pasten la carn menys la
llonganissa que ho fa un home, no fos cas que es tornés rància per allò que
només pateixen les dones cada mes; cusen les bufes o bulls. Els homes maten,
obren i descarnen. Després trinxaran la carn amb la mitja lluna i quan això
s'ha acabat fan tallons, daus com més petits millor de cansalada per barrejar a
les pasterades i que mantindran tendres els embotits al rebost.
Aquest, un recambró
amb finestra a tramuntana, és part del secret de la matança. Havent dinat els
homes salen els ossos, els peus, la careta, la costellada, l'espinada i els
pernils. Han fet un pilot nevat tot ple de sal gruixuda, tots els racons perquè
les arnes no hi arribin i la carn se servi. Els pernils, passat un mes, una
vegada premsats amb una post i un roc són penjats i a esperar la tardor i
l'entremès de la festa major. Amb això, ells, han acabat la seva feina de la
matança, la dels homes ja està. Elles, les dones besunyen tot el dia: arreglar
els budells, embotir, cosir, controlar la perola que bulli bé, el temps just
per a cada tipus de botifarra, fer la feina de casa i els àpats!
‑Dones! Que no hi ha
el porró o la coca?
‑Remei, porta un drap
per estendre la llonganissa!
Tenen molta més feina
que ells que abans de sopar ja fan el canari, el joc de cartes on s'hi juguen
calerons llargs. La partida forta és havent sopat, però. S'acaba amb el ressopó
i es dóna el tast als convidats: una botifarra prima blanca i una altra de
negra, també de budell prim. I una llonganisseta.
‑ Merci, que en
pugueu despenjar molts amb salut.
Si no hi ha cartes,
es discuteix del que sigui, es fa tabola i, de vegades, hi ha qui conta
romanços i rondalles. Contes de lladres, de caminades nocturnes i mites vells i
antics, resats i escoltats amb ulls com taronges pels nens que no ho han sentit
mai. Fan endevinalles, acudits o jocs una mica pesats on el cosó de torn rep,
que sol ser en Botifarra gairebé sempre. Canten cançons i amb tanta gresca es
cruspeixen gairebé tot el porc. Sol ser freqüent marxar quan el cel és llostre.
‑ Que pugueu matar‑ne
molts més amb salut i alegria.
‑ Gràcies.
La matança és el ritual on la Doloretes es
torna una deessa: una bona budellera o mocadera, encerta el punt de sal i de
pebre i la teca li surt d'allò més bona. Té prou requesta com per passar‑se
l'hivernàs exercint, gairebé tots els dissabtes compromesos d'un any per
l'altre. En sap molt, no és per dir-ho. Una virtut que, fins i tot, li
reconeixen la Remei i la Màquina de Fer Por.
Antigues matances,
joioses, felices, plenes de manyagues salades i petons d'all i vi ranci que les
criatures desempastifen amb una manotada. Hi ha anys que fa un fred de Déu lo
pare. Un any hi va haver dos pams de neu i a les raconades molta més. Pels
voltants de la Candelera. Van sortir unes llonganisses d'una carn bonica i un
color i un paladar! És clar que calia vigilar molt que no es glacessin i tancar
els porticons del rebost i les escletlles o escletxes de sota teulada perquè el
fred gelat no hi entrés.
Aquell any del never,
l'any de les llonganisses excel·lents, també és recordat perquè van simular un
banc amb dos escambells i una manta tibada. Dues noies seien als escambells i,
al bell mig sota de la manta, una galletada d'aigua freda, glaçada, que en
seure‑hi remullà el cul d'en Botifarra que no va poder suportar la solitud
d'aquelles noies. La riota era general i durava mentre eixugava les parts
glaçades i fumejants culivat prop del foc a terra.
‑ Mireu si va calent que en surt fum i tot! -
se'l rifaven aquells cavallots de mosses.
‑ Ja li va bé! Que no es rentava des que el
van batejar! - el que no explicava la Màquina de Fer Por era que a ell l'havien
rentat una vegada més que a en Botifarra: a Ripoll a la casa de meuques.
La Quela de Mas
Pruner és remaleïda per provocar situacions d'aquestes o fer córrer algun
vilatà que no sap de què va això de la matança:
‑ Delfí! Aneu a
buscar l'embut dels ossos!
Les matances del porc
són esperades amb candeletes per molta gent. La quitxalla les sol identificar
amb la Festa Grossa, però els altres convidats saben perfectament que s'hi va a
treballar, a ajudar els de la casa malgrat ser el pretext d'algun poca-solta
que només hi va a afartar-se bé i prou. En Delfí fa servir l'excusa que al seu
país els porcs els maten molt diferent i com sol anar sempre tan de punta en
blanc, també els sap greu fer-lo embrutir.
- Vigileu el foc. Que
la perola bulli! - feina de vells o criatures que la Doloretes li mana per
fer-lo sentir útil i justificar-li la fam amb què hi participa a les matances i
que és la cosa més remarcable que hi posa a part dels concerts de gaita.
La Remei tampoc és
massa útil a les matances. Li fan tirar aigua als budells amb un tupí, tenir el
porró a punt i poc més. Quan la Doloretes passi, està vist que la matança del
Puigmeu - i moltes altres coses! - s'anirà en orris. No sap pastar el pa, no sap
guisar com acostumen a pagès: per a un batalló; no entén de bestiar i el
pitjor: no serveix per criar! És per desesperar-se. La Doloretes en té un tip!
- Nena, afanya't,
porta aigua. Corre! - que li diguin nena a la Remei no li fa cap gràcia. Quan
li ho diu la Doloretes, li ve pell de gallina. La vella del Puigmeu aprofita la
matança per posar-la en evidència i fer-la mal veure. Totes les dones
xiuxiuegen a cau d'orella quan ella va a fer quelcom del que la mocadera li
deixa fer.
- És un moble, no
serveix per a res! Molt maca, molt maca i què? - la Quela de Mas Pruner vendria
l'ànima al diable per posar-se a la pell de la Remei. Aquell escamot de velles
xafarderes li tenen molta tírria i enveja i la mortifiquen fent-la sentir
aliena.
- És un tros de pagesa
sense vaques! - rebla la Carmetona Gaire que no és que ella la guanyi de massa
vaques.
- En Lenci se
l'estima... Ja n'hi deu haver prou, no? - la Roseta de Cal Francès és la més
assenyada de totes. Li dol que la Remei no es pugui defensar.
- Per a mi, si
tingués fills, ja ho tindria tot! Fa temps que espero i desespero, Roseta. Mira
que...
- Ja vindran, dona.
Tu què hi pots fer, digues!
- Res, ja ho sé,
però... - la Doloretes fa cara d'amoïnada.
- Doncs? - la Roseta
lliga bufes, botifarres rodones com pilotes embotides en la bufeta neta de
l'orina del porc i que n'ha de cosir el trau por on s'omplen per poder-les
posar a la perola a coure.
- Penso en el meu
germà, en Florenci al cel sia, i quan veig que si no neix un nen tot se n'anirà
a fer putes, em fa mal una cosa aquí dins - es posa la mà al pit.
A la Remei la consola
sentir-se cobejada pels homes. Tots li diuen coses i la volen ajudar. Més d'una
vegada, quan la Doloretes li deixa fer una cosa, és en Delfí o en Gaire o
qualsevol home que torna amb l'encàrrec. Ella, la Remei, satisfeta i riallera
es contempla la cara d'estranyesa que posen aquell ramat de pageses amb vaques.
- Passa, burro! - li
escup la Carmetona Gaire al seu home. - L'ase porta càrrega i no se'n sent! -
si gosés hauria plorat de ràbia. Aquell tanoca que no aixeca un dit que no
sigui per comptar els calerons, es deixaria penjar per una fleuma com aquesta
dona.
Tanmateix posen
malalta a la Doloretes les floretes amb què li alaben els guisats que la jove
no cuina, que només els serveix i ho fa amb tant d'art que els enganya a tots.
Per a la Doloretes és ben certa la dita que diu que per conèixer una persona
s'hi ha d'haver menjat una rova de sal.
Els pernils del porc
s'han de menar bé, no és una menja de diari, cal estalviar-ne un per a la Festa
Major i fer-lo durar fins a la matança perquè diades tan especials no poden
passar sense un bon tros d'aquest. A la llonganissa li passa el mateix, només
que és més repartidora i es reserva la culana que és la més grossa i llarga de
totes embotida en un budell especial. De les botifarres, la reina n'és el
ventre, sol ser de fetge amb carn de botifarra de la més bona, és grossíssim i
li diuen així perquè l'emboteixen al ventre del porc. El ventre és la ironia
tràgica de la vida de l'animal que ha d'acabar els seus dies paint-se a si
mateix. Un animal, el porc, del qual se n'aprofita absolutament tot menys els
unglots i els ulls i encara fóra cosa de veure si farien un bon brou a l'olla
de l'escudella.
Del pèl del porc que
resta a la pastera on l'escalden, una mena de taüt sense tapa i estanc, en fan
raspalls i brotxes d'afaitar preuadíssimes. En Delfí hi ha fet algun calé
comprant-lo o baratant-lo per oli o conyac.
Fragment de Memòries de destins.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada