El tòpic, allò que esdevé perquè la força dels fets és tossuda i
previsible, acostuma a verificar-se intensament en afers amorosos. De l’amor a
l’odi hi ha un pèl de figa que s’ha trencat perquè no suporta el pes de les
circumstàncies. Ens tornem venjatius implacables, rancuniosos, contundents,
categòrics i el que hi vulgueu afegir. El beuratge que ens emmetzina i desferma
aquests sentiments, dels més poderosos, és l’enemistat que s’intensifica així
que la convivència ha estat forta i basada en sentiments i intimitats que es
tornen irreconciliables. Refer allò que va estar és tan impossible com
restaurar un plat trencat, ja no dic tota una vaixella. Desencisos de tota
mena. Dels companys de feina, dels socis polítics, del botiguer de la cantonada,
de l’escolà, del regidor, del veí o dels amics de tota la vida.
Però el desencís per excel·lència que associem a la convivència o al
ròssec més proper en diem desamor, la manca d’amor que floreix i va grimpant
per les parets de la convivència és el més punyent. De la complicitat a la
indiferència dolorosa quan no esclata una guerra oberta amb enemics ben
definits i una bel·licositat infinita dolorosament suportable i sostinguda,
sovint inoblidable perquè ambdues parts se senten innocents. El responsable
l’acostumem a fer aliè a nosaltres mateixos -un altre tòpic-perquè la culpa és
negra com un gat carregat de polls i farcit de malastrugança.
Fa poc ja n’il·lustrava un cas, de trencament, amb molt de ressò entre la
cantant i el futbolista. Aquesta tardor creixen o es revifen els casos entre
personatges molt cèlebres. Diria que n’hi ha més que no pas bolets, ja que les
pluges tampoc han omplert els assedegats pantans. Un estudi o una enquesta
d’ampli abast -cadascú i les seves circumstàncies- ens podria il·lustrar
respecte de la salut emocional en matèria d’alegria conjugal. Aconseguir que
siguem absolutament francs i sincers en seria el repte. La vergonya, el pudor i
la manca de franquesa ens tornen a fer girar l’angle i a parlar d’aquells casos
més populars pel protagonisme i pel seguit de notícies que generen.
Em referiré al que transita des de fa temps pels mitjans i que està
pujant d’intensitat. Un de manual, de conte de fades exemplar que assolirà el
grau de novel·lesc amb prínceps i princeses de sang rosa que han tornat a la
condició de gripaus destronats i, el més dramàtic, desenamorats. Un viacrucis
esbombat des de la malícia amb voluntat de perjudicar. Com deia l’àvia, les
dones són l’esca del pecat; confosa es referia a la “llesca” com si el pecat fos un pa de cinc quilos del qual en puguem
anar llescant torrades que les brases de l’infern socarrimen sense redempció
possible. Per a l’eternitat.
Un calvari per capítols, com la gran història d’amor que ha d’esdevenir
fantasia popular i lliçó per a tota mena de criatures innocents i de sang blava
en particular. Permeteu-me que m’apropi a qui pateix l’amargor de la
indiferència i la polseguera que aixeca el rebombori a causa de la sordidesa
del que es divulga. Els draps bruts i tacats -com els llençols- s’han de rentar
a casa i no al safareig públic. Com deuen ser el desassossec i el patiment de
qui al seu moment va obrir els cofres del tresor a la passió amorosa i els va
oferir només per noble galanteria. L’heroic cavaller que batalla rere batalla
dipositava als peus de l’amada el botí de gerra tacat d’oprobi que anava
conquerint pels mars de l’orient com un monarca dels pirates.
Quina vida! Quin epíleg per a una biografia trencada! El faig sol,
repudiat, vell i abandonat descobrint que tots els tresors del món no
aconseguiran guarir-lo del mal d’amor que l’ha turmentat. I encara més, aquella
rossa de cabell com un fil d’or per qui va perdre el seny l’humilia tot escampant
arreu a qui la vulgui escoltar les misèries humanes i les febleses esgarrifoses
d’home mortal que no li suposàvem. És la gràcia o la virtut del desafecte, que
fa surar els cadàvers del passat i el pitjor de cadascú.
Diuen que durant les nits fredes al desert s’arrossega cansat amb una
fràgil sabata de cristall a les mans tot esperant la carrossa confiant en la
literatura del gènere. Contràriament, desfilen amb patxoca una monumental
caravana de camells carregats de carbasses sense cap mena d’encanteri. Decebut,
es contempla la mar immensa de dunes. La nit és esplèndida. Com pot ser? Encara
manté l’esperança del retrobament, es malfia de l’encanteri, però. “Mirallet,
mirallet, digues, qui és la dona més bonica de totes les dones -i de totes les
reines?-. Es contempla el miratge de cel net, cerca els estels que l’han de
guiar a desfer el malefici causat per una poma enverinada i tan amarga com aquest desamor
que el martiritza.
T'hi has lluït!
ResponEliminaBen trobat el final, Ventafocs i Blancaneus
ResponEliminaUn goig llegir-te
ResponEliminaDiuen, es rumoreja que sempre li han agradat molt "les rubies" dels altres. Bon conte on trobem al rei dels lladres
ResponEliminaTambe soc de l'esca del pacat per aquí es diu.com l'avia
ResponEliminano tambe dic l'esca del pecat
ResponEliminacon l'avia