Les
línies vermelles i els cordons sanitaris van de la mà de
l’expressió que s’ha convertit en un comodí que tothom fa servir com és no podria ser d’una altra manera. Una
tautologia, un recurs de l’oratòria que consisteix en la repetició d’una idea o
d’un pensament expressats en paraules similars que es converteix en una
afirmació redundant. No aporta informació nova només rebla allò que volem
expressar intensificant el missatge que volem transmetre. Aquets dies
d’actualitat política intensa, els discursos en van molt carregats de línies
vermelles i cordons sanitaris com no podria ser d’una altra manera. Vivim
instal·lats en una permanent campanya electoral reciclant les mascaretes de la
pandèmia en tapaboques ideològics a les urnes.
Dels
cordons reconvertits a sanitaris no hi acabo de trobar el què, però han fet
fortuna i no hi ha cap comunicador polític preuat que no en faci referència o
hi apel·li per exposar els seus principis defensant en exclusiva els seus
arguments que transiten pel caire subtil d’una línia vermella, la frontera que
per profunda convicció i coherència mai creuaria a risc de caure a les brases
de l’oportunisme contradictori. Personalment quan intento analitzar el garbuix
cal·ligràfic de les línies vermelles em venen al cap els quadres del Jackson
Pollock, aquell cotitzat pintor americà abstracte que estenia la tela sobre del
terra i caminant a redós hi vessava pintura amb pinzells, ganivets i espàtules
en un procés amb molta gestualitat, una dansa enèrgicament aleatòria de colors
i textures. Deixava gotejar i llençava la pintura en remolins, punts,
pinzellades a dolls i a raigs incontrolables.
Aquest
seria la dinàmica que retrata ben visceralment la investidura de l’alcalde de
Barcelona on les primíssimes línies vermelles han estat esmicolades com si en
Pollock hagués triat uns ganivets ben esmolats per al quadre figuratiu de la
proclamació d’en Collboni. Els ganivets volaven baixos mentre l’atmosfera
d’incredulitat s’anava espesseint. L’ajuntament de Barcelona deu tenir mala
peça al teler a l’hora de teixir les bandes o les faixes que amb la vara
d’alcalde ungeixen l’escollit. A les paperetes, vistes de prop, s’hi detectaven
les línies vermelles, com petons de Judes amb restes de pintallavis carmí, que
havien estat esborrades matusserament.
Els
rostres dels protagonistes, més desfavorits que als cartells electorals,
reflectien com de conscients eren del que succeiria i va acabar passant en la
sessió d’investidura. Hi havia algú amb posat radiant i feliç? Crec que el
mateix Collboni, el triat, exhibia una estampa de moment greu, com se sol dir
als enterraments. De fet, vam poder assistir des dels mitjans al funeral
polític d’alguns dels protagonistes. La gerontocràcia va rebre una batzegada
contundent. Principalment en Trias -també en Maragall- que va acabar deixant
anar el testament que passarà a les cròniques municipals en una sentència ben
gràfica: “Que us bombin a tots!”. Així amb aquesta frase lapidària de difícil
traducció al castellà va engegar els adversaris que li barraven l’alcaldia. Els
comentaristes castellans van cercar la traducció amb pressa, “que os den” però els matisos no són els
mateixos. Crec que, malgrat un canvi de registre, hauria estat més encertat i
exacte traduir el “que us bombin” per un “que
os folle un pez”.
El
joc de gestualitats, de mirades perdudes, de reprovacions, de xiulets i
d‘aplaudiments suraven al Saló de Cent resolta la intriga. La realitat
s’imposava per la via democràtica en un gran repte de desmemòria. Les línies
vermelles i les proclames de no fer suport a determinades forces polítiques
eren una trencadissa en una urna que recollia la voluntat final dels electors
destil·lada a l’alambí dels pactes. El PP, segons el seu líder català, era
feliç perquè un alcalde independentista no seria escollit. Per un moment el
fantasma d’en Valls -com els comptes espectrals d’en Trias a Suïssa- va fer una
passada rasant pels sostres alts del Saló de Cent. L’ambient era el dels casaments
que sovint acull aquest espai en els quals la núvia o el nuvi decideix no
comparèixer. Els pares, els consogres i els convidats cercant culpables tot
fent-se retrets. Quin tràngol! No hi manca la sospita que la destil·leria dels
pactes té la seu Ebre enllà, lluny de la Moreneta i més encara de la font de
Canaletes. Jo entenc les maneres d’en Trias, el senyor de Barcelona, que molt
emprenyat podia pensar i no manifestar “que
os folle un pez” per tal que tots els al·ludits l’entenguessin.
En
la legitimitat absoluta dels tripijocs puc comprendre la frustració i la ràbia
del candidat més votat, del sonor cop de porta al “si no soc alcalde”. Als
professionals de la política els hauria de preocupar el missatge que en
transcendeix. Malgrat la legitimitat -insisteixo-, els votants de carrer que
només som tertulians a la barra del cafè podem inferir que votar no serveix per
a res. Que ja s’ho faran, doncs. El descrèdit de la classe política, com el
canvi climàtic, grimpa i puja de to agreujant-se a les prediccions dels
científics, dels baròmetres -també els electorals- i dels politòlegs.
Amb
quina mena de publicitat i barra electoral empaperaran els carrers aquells que
ens previndran del papu, “Compte! Que torna el PP i els seus socis”.
Bé en saps de professions amb opos, amb proves, entrevistes, RRHH, dies o mesos de prova...
ResponEliminaI com és que per ser polític no fan una prova competencial, cultural, cognitiva, o com sigui?... Caldria conèixer la idoneïtat de les persones candidates
Magnífic, com sempre!
ResponEliminaMolt bo, Josep!
ResponElimina