Que els humans som éssers gregaris és una evidència
que explica el progressiu despoblament de la ruralia. Tendim als estols, a
agrupar-nos en ramats com més nombrosos -també despersonalitzats- millor. El
gregarisme apel·la i defineix aquesta tendència que semblaria contradictòria
contrastada amb la solitud en companyia, multitudinària, que alguns resolem
atipant coloms a Plaça Catalunya. Perquè, on vas, Manel? On hi ha mel! Ciutats
com ruscos de convivència comprimida que en determinades èpoques, els habitants
dels quals ens desplacem per envair espais que la resta de l’any romanen
gairebé buits o amb una població estable minsa, testimonial, esdevenint els
defensors de les segones residències i dels establiments hostalers
endormiscats.
Als períodes de vacances es produeix un èxode urbà
amb tirada majoritàriament cap a la costa. Alguns es desplacen a destinacions
turístiques fronteres enllà. D’altres, atacats per la melangia, recuperen els
llogarets dels quals van marxar cercant oportunitats i brogit. Es produeix una
mena de transhumància estacional com solien els ramats de vaques i d’ovelles a
la recerca de les pastures on n’hi hagi segons l’època de l’any. A la muntanya
sense neu a l’estiu i a la plana verda els hiverns. A diferència del bestiar,
la societat benestant ha capgirat la preferència menystenint les pastures tot
cercant la neu i la sorra. El bestiar del Ripollès té encara les pastures
d’hivern a l’Empordà en una transhumància motoritzada o anecdòtica quan s’hi
atansen com solien, a peu, pels camins ramaders pertanyents només al ramat. Cap
persona, autoritat, carretera o ciutat no poden negar-los el dret de pas.
Aquests camins ramaders són anteriors als camins reials o a qualsevol
carretera. En aquestes disposicions històriques rau la legitimitat -ara excepcional
i pintoresca- de veure-hi desfilar un mar d’ovelles per la gran via d’una gran
ciutat.
Les noves
explotacions ramaderes no practiquen la transhumància, es decanten per
l’estabulació més funcional i productiva garantint el confort animal reclòs en una granja. Això ha comportat que la
preferència de pas l’ostentin les llargues cues de vehicles amb embussos. De
l’esquella a la botzina, del tuf d’ovella al ferum de la benzina. La
transhumància, doncs, roman al calaix de les coses perdudes, d’aquelles que no
les reclama ningú i moren en l’oblit amortallades amb teles d’aranya i polsim.
Aquella activitat ancestral compromesa amb la
subsistència és matèria d’alguns estudis per explicar-ne l’abast i la
importància que va tenir en èpoques passades. Ja al segle XIII es crearen
agrupacions de pagesos i ramaders atès que aquests, havien de travessar les
terres dels agricultors amb els seus ramats dues vegades a l'any delmant bledes,
cols i fesols -un malbaratament-. Això es va esmenar, construint uns itineraris
concrets, les carrerades, una xarxa que creuava la Península del nord al
sud regulada pels monarques dels diversos regnes. Van existir organitzacions
molt poderoses a causa dels privilegis que els reis els concediren, ja que
la llana era un dels productes principals d'exportació a Europa. El
cotó encara no havia arribat. També, diuen, va estar una de les causants de
la desforestació soferta a la Península ja que la gran quantitat de
bestiar necessitava molta pastura per alimentar-se. Ara la llana dels migrats
ramats ripollesos ningú no la compra i no es pot ni cremar perquè és matèria ignífuga.
Fa uns anys les migracions ja no són de bestiar
encara que hi hagi moltes similituds. Éssers humans que fugen de la guerra, de
l’aspror i l’eixutesa de les terres on tradicionalment vivien; en definitiva,
de la fam cercant noves oportunitats. Les imatges que ens arriben il·lustren
que els camins ja no pertanyen -tampoc- a les persones ni quan són tractades
com ovelles cercant les verdes pastures. Acollits en dubtosos corrals, si
aconsegueixen travessar la mar, en contrasta la imatge poderosa esquivant
tovalloles i cossos bruns sorpresos per aquests estols de pirates esparracats i atemorits
que assalten les platges en temporada turística.
Parlant de ramats no deixarem de banda uns
col·laboradors imprescindibles, els gossos d’atura, els companys útils dels
pastors. En el context del reconeixement de les llengües cooficials al Congrés
-a Madrid- m’ha vingut al cap el que em va explicar un pastor que havia
adquirit un gos amb totes les garanties i virtuts que ha de tenir un quisso per
fer creure les ovelles díscoles. Em deia que els primers dies es va sentir
enganyat, una presa de pèl perquè l’animal se’l mirava curiós i amatent, s’hi
fixava, però no aconseguia que respongués a les seves ordres. -Jeu!- la reacció
era nul·la. El gos se’l contemplava amb intensitat, movia alegre la cua, però
no es bellugava, no obeïa. Vaja, un mort. Mandrós o sord, tampoc ho semblava
pas. Havia acollit una màquina de podrir pa. No reaccionava ni quan només
pretenia que s’ajagués. Amb els dies va provar de parlar-li en el castellà
matusser que emprava el pastor, -“Munta
p’arriba!- li va deixar anar amb contundència. Va estar un miracle de veure
com aquell gos sortia com un coet a empaitar ovelles escarriades. D’aquesta
troballa no estacaria pas el gos amb llonganisses, però sí que es van acabar
entenent amb molta paciència i perseverança perquè l’animal intel·ligent va
esdevenir bilingüe i va arribar a veure amb porró.
Colpidores les teves entrelínies!
ResponElimina