Hi ha dies que ens sacsegen perquè una notícia ens
desconcerta i ens posa davant del mirall. La publicació dels resultats últims
de les proves internacionals que pretenen analitzar els ensenyaments secundaris
obligatoris d’una vuitantena de països del món ha estat un desastre. Els
pitjors resultats de la història, sense matisos i amb lletres grosses de gran
titular a cinc columnes. És la notícia del dia d’aquelles que creen alarma
social. Proliferen els profetes de l’endemà i els que tenen la solució fàcil i
immediata. La complexitat i l’impacte tenen a veure amb un material molt
sensible, els alumnes. Com els motivem, com els ensenyem i els eduquem amb
sentit crític per tal que puguin assolir els reptes socials i professionals a
què haurien d’arribar amb prou competència i autonomia per decidir és la gran
pregunta.
Que ha passat? Alguns que hem format part d’aquest
gremi, el de l’ensenyament o de l’educació -com preferiu-, pensem que després
de tants anys capficats en com millorar la formació dels alumnes tot
aconseguint aquells objectius que es pretenen, si haguéssim trobat la resposta,
ens hi hauríem aferrat per tenir la certesa que transitàvem pel carril
correcte. La volatilitat de les lleis que regulen l’ensenyament i els cops de
volant sobtats són una prova que no hem tingut ni tenim la solució o que
d’altres efectes col·laterals hi interfereixen. Des de 1980 hi ha hagut vuit
lleis d’educació. Des de la Llei Moyano de 1857 fins a la guerra civil la
regulació de la instrucció pública tenia la consistència d’una bombolla de
sabó. Algunes eren un bluf legal de vigència brevíssima depenent del color del
govern de torn.
Ja que parlem de l’arrel, les lleis, res de nou,
doncs, en el panorama polític més recent. Sentir l’oposició de torn anunciar
immediatament a l’aprovació d’una nova -una més- llei d’educació que la
derogarà així que torni a tenir la paella pel mànec és quelcom predictible. Ho
diuen enfurismats sense rubor convençuts de la veritat absoluta. ¿És possible
que la majoria de partits polítics arribin a acordar una llei marc prou
flexible i duradora que permeti sentir-s’hi còmodes mani qui mani? Constato un
altre fet relacionat amb l’anterior, malgrat que el govern sigui del mateix
color, la temptació recurrent d’alguns ministres i consellers de torn a
introduir-hi novetats o revolucions pedagògiques per deixar-hi l’empremta
personal. Aquesta vaporositat legal esdevindria una anècdota si no incidís en
la desconcertant feina a què s’han de sotmetre els professors a l’aula. De
retruc -insisteixo- el material sensible, els alumnes en són l’objecte.
Respecte del cas que ens ocupa, les proves PISA en
el safari d’aquests dies cercant els culpables, no han estat qüestionades
perquè, amb tots els defectes que s’hi puguin detectar, fan les mateixes preguntes
als alumnes de la mateixa edat i són externes. Això vol dir que els professors
presents en el moment de la prova i que les corregeixen són aliens, no tenen
res a veure amb l’escola on es realitza cada examen. Són el mateix instrument
per a tothom, mesuren i homologuen els resultats puntuals que se n’obtenen i
permeten obtenir un històric per fer comparatives des que es van establir als
països que s’hi han acollit. No es fan públics els rànquings, tampoc els
resultats obtinguts per l’alumne incideixen en la nota personal. Des del
vessant pedagògic representen un cop de puny a l’avaluació contínua, de fet no
serveixen per al seguiment permanent dels alumnes individualment. Permeten
avaluar el grup i cada centre. Els resultats en la seva globalitat esdevenen
una fotografia del país i en aquest cas de Catalunya.
En la cacera dels possibles motius -com si poguéssim
desconstruir la foto final- s’han apuntat factors diversos que hi incideixen.
La pandèmia, que també ha estat patida arreu i s’ha gestionat sovint amb més
voluntat que no pas eficiència. El desconcert, la incertesa, la novetat d’administrar
amb urgència la no presencialitat van comportar esforços titànics de tots els
implicats que no sempre van arribar a una part de l’alumnat, majoritàriament
els pobres. Segons les enquestes de condicions de vida del 2022, el 27,5% dels
infants i adolescents a Catalunya estan en risc de pobresa -o hi viuen-. La
pobresa i la pandèmia aliant-se contra uns 378.000 nens i nenes segons
l’enquesta esmentada. Una altre fotograma que se suma al panorama és el
percentatge d'alumnes d'origen migrant que s'ha gairebé doblat en una dècada, cosa
que fa que Catalunya sigui la comunitat amb més alumnes d'origen estranger si
exceptuem Melilla. La gestió d’aquests col·lectius és extremadament delicada,
considero que, resultats acadèmics a banda, l’acollida ha estat exquisida.
Hi ha centres, els que gestionen les complexitats
desorbitades, que han d’exercir l’assistència social i l’acompanyament a les
famílies conscients d’unes prioritats les quals sovint ultrapassen els
resultats a matemàtiques. I n’han de treballar un percentatge molt elevat de
casos i problemes diferents que participen del concepte que fa mal d’orelles i
de sentir, la guetització de determinats centres. Només enderrocant alguns
centres de determinats barris per bastir-ne de nous a les zones privilegiades
barrejant alumnes -un supòsit inviable- es podria solucionar.
Catalunya disposa d’una xarxa potent d’ensenyament
concertat i privat que va solucionar la papereta a la manca de vacants durant
les onades migratòries internes de mitjans del segle passat. Tornant-nos a
centrar en el que ens ocupa ens podríem preguntar per què la concertada obté
millors resultats? Quants alumnes -vulnerables en diuen ara- s’hi matriculen
malgrat que l’ensenyament és gratuït per llei, no així els serveis i els
extraescolars que ofereixin. Quan per necessitats d’escolarització algun d’aquests
alumnes és assignat a determinats centres concertats, sovint tant l’alumne com
la família se sent fora del context social. L’uniforme escolar, unes vambes de
marca o la impossibilitat de poder assistir a la setmana blanca són una factura
que no poden assumir com les quotes “voluntàries” que algunes institucions
concertades els exigeixen obstinadament. Per això el gueto pot representar una
mena de zona de confort que els estalvia pressió, por o ansietat. Girant
l’argument podríem dir que alguns centres també són guetos de la comunitat
benestant. Que consti que existeixen algunes concertades que els acullen i els
acompanyen, a ells i a les famílies, formidablement amb molta cura.
Els centres saben, tenen ben apamat, el percentatge
que representa a les proves un sol alumne significat o bé per l’excel·lència o
bé per les mancances que tenen ben detectades. L’ensenyament obligatori és
això, totes les persones -totes- estan obligades dels sis als setze anys a
estar escolaritzades. No s’hi val allò que un nen n’era indultat perquè no
tenia cap per estudiar. Les últimes edicions de les proves PISA especifiquen el
percentatge d’alumnes matriculats en un curs que l’han realitzada. No es poden
justificar les absències sospitoses dels alumnes que -bé ho saben els centres-
rebaixaran significativament el percentatge. Tanmateix el centres poden analitzar
els resultats amb independència dels casos més flagrants.
Com que les proves posen a la diana informativa, si
més no uns dies o una estona al telenotícies, els centres d’ensenyament també
ens haurem de fixar en els tres sectors que estan representats als Consells
Escolars, pares, professors i alumnes. El misteri de la santíssima trinitat
pedagògica a qui aquest dies l’aspersor de l’actualitat ha amarat a bastament
amb solucions, parers i desqualificacions que volaven baix com ocells
malastrucs.
Cada casa és un món quan no n’hi ha dos o tres -o
mig en el cas de la família monoparental-. Pares i mares! Tiets i àvies! Hi ha
casos en els quals trobar algú que respongui una trucada és tot un procés
pacient i feixuc. Tant com atendre aquells que insistentment reclamen l’atenció
de la tutora o de la direcció, els omnipresents a les sortides de classe amb el
dit aixecat i un entrepà oblidat. El paper idíl·lic de les famílies fent costat
els professionals, essent corresponsables positius i objectius, en l’educació
-i si fos possible- en l’ensenyament dels fills. En Gregorio Luri, atribuint-ho
al paper dels pares insistia en calent, només sortir la notícia, que “la
sobreprotecció és un pecat general”. Que els nens d’avui no van enlloc sense
l’estricta supervisió d’un adult, quelcom que impedeix que els infants
s’enfrontin a la realitat. Jo trencaria una llança contra de l’intrusisme
pedagògic d’alguns pares i a favor del professorat. Deixeu fer a qui hi entén,
respectem-los tot valorant-los.
Mai en públic he emprat la paraula vocació. És
d’aquells mots o conceptes descatalogats -vintage-. Sí que en moltes ocasions
he demanat a algú novell, acabat d’incorporar al sistema, si li agrada la
professió. Ningú no m’ha confessat el contrari encara que la seva preferència
inconfessable fos la de ser astronauta. Quina condemna més terrible exercir una
professió que no t’agradi. I t’ha d’agradar molt per ser capaç de suportar una
hora sense poder sortir de l’aula sota cap concepte encara que baixin destrals
de punta o aterrin aeronaus de paper. De la meva experiència personal puc
afirmar que els alumnes també són personetes i acostumen, en general, a
tractar-te com tu ho fas. En una tropa grosso
modo de cent mil unitats, el contingent també és divers. Hi ha de tot com a
la vinya del Senyor, desafortunadament els que grinyolen són pocs i comptats,
però molt significats. Curiosament és un exercit que se sol reclutar sense
veure’n la cara i que a excepció dels inicis, exercint ja com a professionals,
no s’avalua ni se’n fa un seguiment periòdic que comporti una formació
pertinent i sostinguda.
A la pública en la figura d’un professional
conflueixen tres vessants, la de treballador susceptible d’estar afiliat a un
sindicat, la de funcionari i la de pedagog. Caldrà saber quina pota pesa més.
Òbviament semblaria que s’hauria d’imposar la del pedagog amb vocació, però pot
passar que aquesta condició acabi fent cantonades per les dinàmiques perverses
dels horaris, per exemple. Aquests dies a les xarxes no han faltat aquells que
els acusen de poc treballadors, d’absentistes, de culpables, en definitiva del
fracàs i del poc nivell assolit. Quelcom que contrasta amb la dedicació, el
prestigi i l’afecte que molts -moltíssims- hi esmercen i molts alumnes
reconeixen. Aquesta professió, com d’altres, no té un manual que ens permeti
subsistir amb èxit i per a l’èxit escolar, depèn d’aquella màxima que cada
mestre té el seu llibret. Els recursos propis, l’empatia, la capacitat per
engrescar un auditori dispers depenen de components personals que per
compartir-los cal un treball en equip ferm que no sempre es practica. Trencar
amb el compartiment curricular unipersonal pot ser important. Treballar
veritablement en equip i estendre les bones pràctiques per anar tots plegats
rere d’uns objectius concrets i assumits per tota la comunitat educativa. No
ens podem oblidar del reclutament, de la formació prèvia i de l’estabilitat de
la plantilla. O de la gestió amb autonomia dels centres. Ai, les direccions,
quina feinada no només omplint aplicacions i requeriments diversos.
I els alumnes? Sobrepassats i aclaparats per la
informació, conscients o no que l’ascensor social que representa la seva
formació sembla encallat a l’entresol, com els podem seduir i fer-los
conscients d’aquesta època fonamental de la seva vida. Pantalles sí, pantalles
no? La idolatria del sistema per com més tecnologia millor pot haver relegat i
deixat en segon pla metodologies i enfocaments que s’han bandejat. La sobredosi
d’emoticones deu tenir quelcom a veure en la comprensió lectora. Recordo com
des del Departament s’empraven aplicacions on aquest recurs gràfic també era
present.
Un debat per resoldre, com millorar quan el repte ja
no consisteix a mantenir l’excel·lència. Jo tampoc ho sé. L’educació es debat
entre l’essència, una mena de metàfora pedagògica que sobre el paper ho suporta
tot, també les innovacions més agosarades que no sempre menen a l’èxit. I per
altra banda els recursos, el totxo, allò material que es veu i és corpori. Les
plantilles, els recursos humans, són totxo -disculpeu el to prosaic-. Però el
totxo es pot esquerdar quan els contraforts són febles o inexistents. Cal
planificar o tenir un plànol d’on s’han de posar. Cerquem aquell punt dolç on
els que manen ho fan bé i els que omplen pissarres se sentin valorats,
respectats i tinguts en compte. Prestigiem els mestres en general millorant les
condicions perquè sigui una dedicació on els millors hi vulguin treballar. Segur
que els alumnes ho percebran.
Mai he volgut ser una altra cosa, des de petita, que docent... He fet formació amb cursos, màsters, postgraus... He estat sempre actualizant-me, implicada en la meva tasca i els meus alumnes des de la primera substitució. Soc una funcionària a la que li queden uns pocs anys fins la jubilació, i els faré amb ganes de fugir... Només tinc ganes de fugir-hi.
ResponEliminaM’ha semblat una reflexió excel·lent. S’hi aborden molts temes, molt importants i molt complexos, cadascun d’ells permetria un article de manera individual. Però, per fer-ho curt, diré el que ja deia el meu pare: a l’ensenyament i a la sanitat hi hauria d’haver les persones més excel·lents i qualificades de la nostra societat. I perquè això passi hi ha d’haver reconeixement i voluntat. Gràcies, Josep, per la teva reflexió!
ResponEliminaMolt bona reflexió. Fóra bo tenir-la com a guió per a un debat que cal fer entre molts sectors. Gràcies!
ResponElimina