La
línia de tren R3, que permet connectar Barcelona amb Ripoll, Puigcerdà i la Tor
de Querol es va enllestir durant la segona dècada del segle XX. Va néixer amb
vocació internacional perquè enllaça Puigcerdà amb la Tor i la xarxa francesa
de camins de ferro. Més enllà de Ripoll resulta una obra complexa de la qual en
destaca el famós túnel del Cargol, un disseny helicoïdal de més d’un
quilòmetre amb un radi que ultrapassa els dos-cents metres per superar el
desnivell considerable de la collada de Toses. L’actual línia R3 no ostenta el
prestigi per la gran obra d’enginyeria que representa sinó que ha esdevingut el
model deplorable pels trams precaris de la via i els combois aprofitats de
segona mà amb una única via molt capriciosa i extremadament delicada amb
tendència malaltissa a enxampar tots els virus ferroviaris de l’extens catàleg
de malúries carrilaires amb els retards infal·libles com a una afecció crònica.
Aquest
túnel del Cargol -el de Toses- ha transcendit a la memòria puntual de la
contrada perquè l’enginyer, desolat, va acabar la seva vida electrocutant-se
després de tres anys de feina dura quan les dues boques del túnel havien de
coincidir en un punt intermedi. Desconeixien quins càlculs havien estat
erronis. El punt de sobreposar-se al descrèdit i al fracàs el va portar al
petit cementiri de Sant Cristòfol de Toses on reposa. L’enginyer Hilario Jesús
Retuerta Toledano no va saber mai que tres dies després de la desgràcia les
dues màquines que trepanaven la roca es van trobar completant el túnel amb un
marge d’error insignificant, només de 7 cms.
El
meu primer viatge amb tren va estar de Sant Joan de les Abadesses a Ripoll, un
servei que es va inaugurar a la manera d’un afluent de l’actual R3 el 1880 amb
una terminal a Toralles, on hi havia el moll de càrrega per al carbó que baixaven
les vagonetes des de les mines d'Ogassa i de Surroca. El 1967 les mines
van deixar de ser explotades i la línia de ferrocarril entre Ripoll i Sant Joan
de les Abadesses va ser clausurada per Renfe al 1980. Actualment l’antiga via
del carbó és una magnífica via verda per pedalar o passejar a l’abast de
tothom, la Ruta del Ferro, on el retard només es pot associar a l’estat de
forma de cadascú.
Als
setanta els meus trajectes trimestrals fonamentalment nocturns i eterns em
portaven a Madrid i a Toledo. A la tornada, de Barcelona al Ripollès, jo i la
maleta de plàstic que simulava la pell d’un paquiderm -i per com pesava-
acabàvem el trajecte al tren de Sant Joan de les Abadesses una vegada
travessada mitja Península durant vuit cursos. De totes les peripècies
ferroviàries que vaig poder gaudir en aquella etapa només un tren, precisament
d’aquesta línia, va descarrilar a mig camí, a Centelles, sense ferits ni
contusionats greus per fortuna.
Per
raons laborals, durant vuit anys, vaig estar usuari de Rodalies amb el
privilegi de fer tombs per la primera via de ferrocarril que es va construir al
país, de Barcelona a Mataró. Mentre n’era usuari vaig alleujar les esperes i el
trajecte esquitxat d’aturades amb la lectura. Quelcom que he trobat a faltar,
no així la incertesa de no saber mai per quina via apareixeria el comboi des de
Mataró cap a Barcelona. Una aventura que associava al record de la primera
vegada que vaig viatjar amb tren, la màquina era de vapor i els seients de
fusta. Ens esparverava així que creuava un túnel fosc ple de fum i de soroll.
En un dels viatges, arribant a la capital de Maresme, on la via fa equilibris
temeraris damunt de les roques arran del mar, una ona va sobrepassar el sostre
del vagó. L’estrall provocat a la catenària i l’ensurt dels viatgers va estar
majúscul. Jo que tenia -i tinc, si és possible- l’hàbit de seure als seients
d’esquena a les finestres, els menys castigats com a reposapeus dels companys
incívics de trajecte, no vaig veure venir aquella ona. Reparar els estralls,
recuperar el sobresalt i la circulació va comportar alteracions en el servei
durant tres dies.
La
Remfla -com deia aquell- s’ha
convertit en un malson per als catalans del segle XXI. Portem dies -massa
temps, anys- amb un cúmul d’incidències sovint diàries i reiterades.
Desplaçar-se amb tren és una aventura. Un desastre de funcionament i del
manteniment de les infraestructures -obsoletes-. Deixo el corredor mediterrani
i l’obra de la Seu de l’estació de la Sagrera al marge mentre acabem de presenciar
uns passatgers caminant amb maletes per les vies trompassant les travesses d’una
via verda sense asfaltar ni condicionar. No demano una implicació tan letal com
la de l’enginyer del túnel de Toses, sí la dimissió per incompetències i la
inversió que pertocaria en un servei que s’ha convertit en un problema també
crònic o de quan la mobilitat esdevé una gimcana amb els concursants superant la
prova quotidiana amb dificultats i molta angoixa. Ara mateix viatjar amb el servei
de Rodalies és practicar un esport de risc.
Com diria el ministre Alfonso Peña Boeuf: "Nunca tal cosa se vió: el comer en Barcelona i cenar en Mataró". Tot una declaració de principis ferroviaris.
ResponElimina