Podria dedicar la secció que pertoca a elles.
Que així sigui i perquè sempre va adreçada a tothom qui s’hi emmiralla sense
veure-hi reflectit un espantall. També la podria consagrar a les tempestes
reials que els mapes de les borrasques polítiques nacionals no pregonen, al
contrari, tapen. No passa res. Una niciesa de regal –segons esbomba la premsa
internacional- de només 65 milions d’euros a una rossa a qui els avis del segle
passat anomenarien “cara”. No passa res, la incondicional “adhesió” monàrquica
–una altra paraula pròpia dels padrins del segle passat- ho perdona tot.
Foteses que només posen de manifest la generositat d’un rei –emèrit-. No passa
res, ja estem avesats a la corrupció endèmica –estructural?- dels que tenen
predicament i un altaveu moral. Quins discursos, però, més cínics!
Podria insistir en la por a la pandèmia
percebuda per la majoria que encara ens belluguem en transport públic com
aliena, sense escut i rentant-nos-en les mans. Com evolucionarà tot plegat? La
dualitat de gènere va fent i ha de fer molt camí cap a la igualtat de drets
malgrat els vents que bufen. La corrupció i la monarquia també perviuen i estan
més per les maratons que no pas per la passejada dominical. I la pesta ja no és
tant de color groc guanyant el partit abans de la pròrroga per la feblesa de
les defenses. El panorama és decebedor i el podria intensificar encara més
afegint-hi les esborronadores imatges dels fets produïts a la frontera turca, a
la ratlla d’aquesta Europa que aixeca efectius
murs més contundents que l’anhelat pel Trump a l’horitzó trencat de Mèxic.
Al panorama hi aportaré un punt de nostàlgia de
la positiva amb ritme dels seixanta viscut aquesta setmana al Palau de la
Música. Arrossegat pel context, vaig assistir-hi acompanyat per tres senyores
–un privilegi que s’adiu a la paritat de gènere del públic present- a la sessió
del 21è Festival Mil·lenni protagonitzat pel Salvatore Adamo. Una temeritat
reclosa pel recinte enclaustrat i ple a vessar de candidates sensibles a la
pandèmia pel quòrum d’atacats per presumptes patologies prèvies que propicia la
franja generacional majoritària de l’auditori. L’Adamo era el cantant que venia
més discos després dels Beatles. Cent milions de còpies sense haver de dividir
per quatre!
Un concert de dues hores i mitja de durada
sense descans que va posar a prova al mateix Adamo i al minoritari sector
masculí. Una sessió on la pròstata –virus al marge- va esdevenir la convidada
que més va patir. El degoteig de les constants peregrinacions són constants i
al final del concert la heroïcitat es va destil·lar pausadament en les cues
dels lavabos d’homes que, inusitadament, superaven amb escreix les de les
dones.
A la nit –la
noche- el contrapunt musical va estar cosa de vuit
músics polivalents que canviaven d’instrument amb eficàcia i notable mestria.
Un dels músics il·lustra aquesta versatilitat perquè va alternant els teclats,
el clarinet, l’acordió o la guitarra. És evident que es tracta de músics amb
molta solfa. Tot un luxe! El Palau va embogir quan va sortir el gran
protagonista, Salvatore Adamo. –Guapo! –algunes veus femenines perdien el pudor
conreat a les escoles de monges-. Va aparèixer amb determinació i pulcrament
vestit amb la mobilitat en cert bon estat i envejable, ja l’hauríem volgut
molts. Amb la càrrega dels èxits a l’esquena –els cent milions de discos deuen
pesar molt- va iniciar el repertori amb la veu una mica trencada, com la que
demostrem els fumadors empedreïts quan assagem a la dutxa matinal. Al principi
em va fer patir per si defalliria o per si la veu no ho suportaria.
Tradueix al castellà, sovint incomprensible,
les lletres d’algunes cançons. En canta de noves i desconegudes, massa llargues
comparades amb els grans èxits que les admiradores rendides van exigint –La Noche! –insisteixen. Tot arribarà en un concert que
va creixent en intensitat i en la qualitat vocal del cantant. Explica que ell
és un migrant d’origen sicilià.
Quantes vegades hem escoltat l’Adamo? He de
reconèixer el tremp que encara evoquen i tenen alguns d’aquests èxits dels
seixanta. L’angúnia inicial es dilueix a mesura que avança la nit i el concert.
S’acumulen els rams de flors que entre cançó i cançó li ofereix alguna
admiradora –Guapo! –crida la platea i el galliner. Un èxit! Un bàlsam que
amoroseix la por, els anys i la mobilitat. Després dels temeraris saltirons del
protagonista i de les evolucions escèniques que comprometen de valent la solidesa
del fèmur, el desallotjament va estar molt més fluid que no pas la costeruda
ascensió cap a la butaca. Vaig constatar el miracle de com algú abandonava la
crossa i baixava els esgraons de dos en dos.
Una parella balla aliena al què diran al
passadís lateral del segon pis. A la meva desconeguda veïna se li desdibuixa
literalment el món i li trontollen les cervicals quan el Palau es posa dempeus
per moure els protètics malucs i corejar el més popular de l’Adamo. Una gran
nit! Finalitza reblant-ho amb “Aquella noche yo fui el cazador y el amo del
Palomar. Y sucedió que más de una cayó...”. Afortunadament a les cròniques del concert no
hi ha constància de cap ensopegada. No es va haver de lamentar cap ensurt. La
truculència, però, abasta d’altres àmbits.
Al llit, mentre no agafo el son, vaig posar
les mans als malucs nostàlgics de l’esperança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada