La
setmana santa té un punt -perdut o relaxat amb els anys- d’eclosió mística, de
levitació fervorosa que vol aplegar multituds, els que s’ho miren i els actors,
els que encarnen els personatges bíblics, els protagonistes escènics. Les
religions majoritàriament participen d’un doble diàleg, l’íntim o personal; i
aquell que necessita de l’expressió col·lectiva, on el ritual -sempre el mateix
i cíclic- serveix de punt de trobada com una mena d’expressió impúdica del
vessant privat. Un joc transcendent amb dues facetes, la del diàleg amb els déus
de cara a cara i la que necessita exterioritzar-ho, demostrar-ho participant en
comunitat, com més multitudinària millor, als actes del cicle litúrgic.
Nadal
i Setmana Santa representen l’arrodoniment i l’expressió més significativa del
naixement i la passió del déu encarnat en home que ens redimeix, segons la
creença, dels pecats i de les febleses humanes. En aquests dies de celebració
pasqual proliferen les processons, algunes han entrat en declivi i d’altres
s’han recuperat. Ben lluny però d’aquells dècades en les quals no hi havia
poble sense desfilada de penitents mentre els sants passejaven pels carrers
carregats de ciris. A les nostres contrades el teatre popular -i religiós-
també hi figuren els Pastorets nadalencs i en algunes poblacions la
representació de la Passió o les singulars Danses de la Mort, una pedrera per
formar aprenents d’actor que ha estat molt eficaç per nodrir els escenaris
professionals. Ens sorprendria el llistat d’actors que a Catalunya han
interpretat Hamlet havent alimentat la veu i el moviment escènic vestits amb
capa principesca després d’haver declamat en Lluquet amb una samarra de rabadà
davant d’un públic parroquial.
Les
processons d’aquests verals propers no tenen aquell punt meridional o d’altiplà
propi de les terres andaluses o castellanes que participen d’una emoció més exaltada
aixecant passos que, com els pecats, pesen molt, són extraordinàriament feixucs
i difícils de maniobrar. Em sobten les solemnes desfilades amb legionaris de
veritat quan enlairen, marcialment i amb la precisió dels xicots de la mort, la
Creu amb el crucificat entre el fervor popular embravit.
Per
parlar de pobles propers, Sant Joan de les Abadesses -una de les viles que m’ha
acollit- celebra des de fa més de mig segle una singular processó motoritzada.
Tradicionalment, ja es pot dir perquè enguany anem per la 51ena edició,
s’hi celebren, coincidint amb aquestes festes, els 3 dies de Trial de
Santigosa. Una fita futurista inspirada per en Marinetti on els motoristes surten
disciplinats, un rere l’altre, per grimpar marges impossibles i pedrots
estratègicament disposats amb cura de no caure o fer un peu a terra, una creu
que també els penalitza. Aquest perfum de benzina contrasta amb l’encens i el repic
de les matraques perquè les campanes han emmudit. Ja fa anys que no hi ha
processons a Sant Joan, només un discret Via Crucis al claustre del monestir.
Al lateral de la magnifica església romànica s’hi disposa any rere any el
monument de setmana santa on els devots hi cremen cera perquè qui no hi porta
un ciri, al monument, tot l’any li va malament. Millor fortuna ha tingut la
recuperada processo de Camprodon. Una insòlita revifalla amb soldats romans de
mentida bèl·licament disciplinats i amb la participació, als principis de la
represa, dels soferts pagesos de Freixanet en el paper dels jueus.
S’han
acabat les festes, hem portat la mona als fillols i ja esperem la propera, la magnifica
festa del llibre i la rosa, Sant Jordi. Haurem de recloure les imatges i reprimir
les grans processons. Només podrem treure al carrer aquelles que ens desfilen
per dins.
Com sempee un molt bin article
ResponEliminaFantàstic!!!! 💪👏👏👏👏👏👏
ResponElimina