De
l’experiència acumulada en matèria meteorològica, per aquestes dates,
coincidint amb la voluble Setmana Santa pel que fa al calendari, acostumava a
ploure. En algunes edicions d’aquestes festes, la palma, els palmons o el ram
de llorer es beneïen a l’empara d’un paraigües perquè la pluja intensa no
diluís l’aigua beneita amb què el capellà les aspergia. Recordo que després les
penjàvem a les baranes de ferro forjat dels balcons convertides en tòtems
sagrats que havien de protegir la casa i els estadants fins el proper diumenge
de rams. Coneguda per tothom és la preceptiva incineració de la palma vella ja
que els objectes esquitxats per la mà dels déus no es poden llençar. De fet,
tampoc hi ha contenidors celestials on reciclar-los.
Recreant
l’escena bíblica, els elements s’alineaven
amb el calendari litúrgic i estaven també de dol, el cel plorava amb desesper i
desconsol. Trons, pluges intenses que solien durar fins el dia de Resurrecció, la
radiant Pasqua florida, anunciant la primavera esponerosa. Era temps de vestir
les calces curtes, l’uniforme dels infants, encara que fresquegés si no havien sortit
ja de l’armari el diumenge anterior de Rams per lluir els genolls sense pelats,
blancs i nets com la llet, mentre beneíem la palma amb una ganyota d’immaculat angeló
barroc.
Els
arbres escopien, cansats i una mica farts, l’aigua que insistia a amollegar-los
sense treva, nit i dia. Bromes grises, molsudes i ventrudes, sovint bressolades
per una boira pixanera ho amaraven tot. Si els roures, els més savis de la
natura, treien els primers rebrots, el renaixement ufanós de la verdura i de la
vegetació era un fet, ja no tornaria a glaçar. Efectivament, era la declaració
de la primavera sense entrebancs ni més fredorades. Quin goig feien els camps
verds esperant el sol i les fogueres de Sant Joan mentre el vent de la puja els
escabellava amorós en una dansa d’ufana i d’abundor. Allí, enfilat en un marge
atalaiant el prodigi, l’ombra queixalada per la boira del pagès amb el paraigua
estès era un far conjurant maltempsades. Els senyals no l’erraven, es
confirmaven els indicis verificant el plànol meteorològic local estació rere
estació -Demà plourà!- preveia experimentadament amb coneixement de causa.
Els
més vells de la contrada podien comptar amb els dits de la mà aquells anys catastròfics
que romanien en el record, els que deixen llindars esgarrifosos pels aiguats o
sequeres aspres de terra cremada, de mal passar, de fam. Fonts tristes o eixutes,
rius i torrents assedegats. Camins empolsinats, margeres rosses i abrusades pel
sol. Arbres anticipant-se a la tardor que ajocaven o perdien les fulles a
deshora, Pagesos amb el coll masegat de tant contemplar el cel on els senyals
s’havien esbargit com les pluges que calien. Cels nets, netíssims, plans i
encalmats -aturats- eren el mirall a l’infinit de la sequera terrenal a les
valls.
El
més vells, expliquen com una mena de conte de la vora del foc, que els seus
pares i avis recordaven encara com a principis del segle XX hi va haver una
sequera extraordinària a les comarques del Pirineu oriental -potser era d’abast
més general-. Que fonamentalment la pagesia del Ripollès i comarques veïnes, un
dissabte, van pujar en processó al santuari de Núria. Van promoure, davant del
desesper, una rogativa o algun tipus de pregària per tal que plogués. Expliquen
que a la tornada es van formar uns castells de núvols que van descarregar una
pedregada que va arrasar tots els cultius. Qui pogués tenir la clau del cel per
regular-ne a voluntat un cabal suau i sense malvestats!
Treure
els sants en processó o anar a Núria han estat recursos practicats a les valls
del Ripollès quan el desesper i la manca d’aigua superen la paciència i les
tribulacions de les persones creients que hi habiten apel·lant amb fervor a la
gràcia divina. Prometences associades al sacrifici per obtenir-ne redits
celestials. Diuen que el mossèn, en una d’aquestes ocasions, va suggerir un catàleg
d’intrepideses properes al martiri personal. Calvaris fora de temporada allunyats
dels aplecs festius que tenen lloc per la festa de la Mª de Déu de Núria, a principis
de setembre. De l’assortiment de penitències inspirades pel rector se’n va
endur la palma arribar al santuari descalç o bé amb les soles de les sabates
ferrades farcides de cigrons. Les dèries van transitar de l’esperit als peus,
quin mal més remaleït! Les llagues, les butllofes i les nafres s’exhibien com a
prova de fe. Només el vaquer de Cal Magre va pujar fresc com una rosa. Va justificar
la proesa, que ho era, en l’argument i les recomanacions del bon clergue, qui
en cap moment de la prèdica va aclarir si el llegum havia de ser sec o cuit.
Com
que enguany ja he sentit cantar el cucut, jo també demanaré aigua, Senyor, que
de vi ja en venen.
Sí, SENYOR! i a pregar a pregar fort!!! Que si no plou, almenys toooootes les piscines sí que estaran plenes!
ResponEliminaJa deia Heròdot que a les Illes Cassitèrides (de localització i precisa), proveïdores d'estany, des de l'incert neolític, que pluja en tenen a dojo per encatifar de verd els seus prats. Potser, per això, per a ells demà no és Dijous Sant sinó Maundy Thursday o sigui Dijous del Lavatori (de peus). Demà, Good Friday. I és que cada terra fa sa guerra i Déu a la de tots.
ResponEliminaFelicitats, mestre, per la finesa de la teva prosa.
Espero que portesis diners ala butchaca
ResponElimina