Volar a Tel Aviv va estar una aventura que comença
al nostrat aeroport amb un tractament especial i molt diferent de la resta de
companyies que hi operen. EL AL amb
l’estrella de David a la cua ja t’adverteix que no ets en un avió encara que
estigui aparcat al Prat de Llobregat sinó a Israel. El control que exerceix la
seguretat israeliana amb agents propis abans d’embarcar és extremadament
estricte. Comença amb un interrogatori d’on has dormit i amb qui la nit
anterior, amb qui viatges, quines relacions o parentiu hi tens, si has deixat
les maletes desemparades al maleter d’un taxi per anar a pixar... La
indumentària i les xancletes tampoc t’eximeixen de la pregunta, què hi vas a
fer? Turisme! Passat aquest primer filtre practicat per una senyoreta amb poc
aspecte d’hostessa que llueix una insígnia amb la bandera espanyola al costat d’una
amb l’estrella de David et fa determinar que no t’hi adreçaràs pas en català.
Algun explorador experimentat xiuxiueja discretament, el Mossat.
La segona operació llarga i immediata abans
d’enfilar-nos a Israel -a l’aparell- va estar la revisió de les pertinences.
Acuradíssima, lenta i amb parsimònia, de cadascun dels quatre angles del mòbil,
per exemple. Tot era escrupolosament passat per aparells diversos que presumptament
detectaven microfilms, explosius o ginys d’espionatge propis d’agents enemics.
Mai he estat objecte d’un escorcoll com aquest. No fèiem pas fila de fidels
d’una parròquia pelegrinant a Terra Santa, però tampoc de terroristes palestins
-vaig pensar-. Sortir d’aquesta zona per passar a terra de ningú, la zona
d’embarcament va estar un alliberament literal. Vaig pujar a l’avió, amb o
sense turbulències possibles, amb una sensació de seguretat amb ales insuperable.
Anant de Tel Aviv a Jerusalem el conductor em va fer
notar que aquella carretera era segura i molt custodiada amb càmeres de
vigilància a cada fanal que il·luminava sense voler una tanca imponent de
contenció que separa les dues comunitats irreconciliables. Vam arribar a
l’hotel i vam descarregar les maletes. Ací, a l’exterior abans d’entrar al
taulell de recepció, hi havia un vigilant sense uniformar, amb un vestit pulcre
de funcionari, estintolat en un faristol, armat amb una pistola ben visible
alhora que el faristol amagava una escopeta de les grosses. Ho vaig esbrinar en
les meves freqüents incursions mentre sortia a fumar. Al matí esmorzant al
restaurant van aparèixer quatre o cinc soldats uniformats equipats amb
motxilles i escopetes amb mires telescòpiques encara més imponents. Atalaiaven
l’horitzó des de les altures de l’hotel.
Caminant per la ciutat de Jerusalem era normal,
ningú no en feia massa cas, creuar-se amb joves que duien una pistola al
costat, sense dissimular ni amagar-la amb la camisa. Les armes eren eines -per
la pau?- habituals de les quals sense excessiva discreció en feien una ostentació
relativa. Ja eren figues d’un altre paner els escamots de policies o militars
que, de sobte en alguna cruïlla dels carrers sants, romanien aplegats rere
d’una tanca més decorativa que efectiva, amatents i disposats a entrar en acció
immediata amb la contundència proporcional a les cuirasses i les armes que
portaven absolutament intimidatòries.
Em va cridar l’atenció la negativa rotunda d’un guia
israelià a portar-nos a Betlem, situada a la Cisjordània actual. El rebuig a
trepitjar terra “enemiga” expressat amb un menysteniment absolut em va copsar.
La frontera amb Betlem, molt propera a Jerusalem, la vam creuar sense
aturar-nos en virtut d’un acord “turístic” que propiciava l’intercanvi de guies
sense massa cordialitat, la justa. La tanca, la pobresa, la brutícia, les cases
recentment derruïdes i la imatge ben allunyada de la visió idíl·lica del
pessebre nadalenc van fer que algú deixés anar un “és lleig de collons”
compartit.
Vam creuar d’Israel a Jordània un matí assolellat
que ens va doblegar la paciència. Vam fer un trajecte per la breu terra fronterera
de ningú, representada per una ratlla als mapes polítics, amb un autobús
neutral. Pujar i baixar per deixar-nos sota d’un canyís mentre no es resolien
els tràmits fronterers. Per mimetisme o per no ser menys els agents de duanes
jordans hi posaven tot el zel que podien per competir amb l’eficient maquinària
jueva en matèria de seguretat, però vaig detectar de seguida que Jordània
jugava a segona, una categoria inferior, o a tercera regional en matèria transfronterera.
L’ensurt -ara l’anècdota- va estar quan una companya
que havia comprat una Menorah a
Jerusalem -jo l’havia assessorat pel que fa a la mida de l’objecte- va estar
retinguda gairebé un parell d’hores. Vam tenir temps de carregar les maletes a
l’autobús i jo de d’establir certa complicitat amb el conductor mentre
conreàvem el vici de fumar asseguts en un pedrís. Allò no es resolia. Ja
pensàvem a trucar l’ambaixada o bescanviar l’ostatge directament per un
tractor. Em va tranquil·litzar el company de fum que em va fer entendre que
aquests incidents eren habituals i que acabaven bé sense haver de comprometre-hi
cap tractor. Finalment la van alliberar a ella i a tot el grup de persones que
viatjàvem plegats. Quin alleujament! La van interrogar diversos agents, cada
vegada de més rang -va deduir-. Segons ella, hauria estat definitiu, l’anàlisi
braç a braç de la Menorah desllorigada per comprovar que no era un objecte
perillós més enllà del simbolisme. No va estar retornada a la propietària ja que
hauria contradit la prevenció religiosa jordana introduint de contraban un
objecte tan perillós tot i tenir relacions i les fronteres obertes amb Israel des
del 1994.
En aquest viatge no vam poder visitar l’explanada de
les mesquites per obres -ens van dir-. A Amman, Jordània, ens vam assabentar
que hi havia hagut un atemptat. Ara, tristament i horrorosa, l’actualitat m’ha revifat
aquests records -si voleu frívols-. Ara els habitants d’Israel, com jo mateix,
tampoc entenen des de la bombolla de seguretat que irradiava el país que s’hagi
pogut produir un atac tan ferotge i sanguinari sense que cap alerta s’hagi encès.
Fracassos amb conseqüències per veure que poden comportar un conflicte encara
més intens i, sobretot, un drama humanitari horrible. Tot d’enigmes i de
conjectures que algun dia se sabran, potser passada la guerra -ja es pot dir
així- que ha encès el Pròxim Orient una vegada més on el diàleg s’articula
amb bombes i terror. Jerusalem, la ciutat sagrada de les tres religions, és
aquests dies una ciutat fantasma. Al Sant Sepulcre, a l'Esplanada de les
Mesquites o al Mur Occidental gairebé no hi ha una ànima, relaten les notícies
que ens arriben.
És molt trist... Encara no han après els poderosos que la guerra mata els pobles
ResponElimina