Les
poètiques i els manuals que parlen dels sentiments convertits en literatura descriuen
la reiteració o l’al·literació com el recurs que pretén reforçar els impulsos
més íntims. Així, doncs, estaríem d’acord que, quan demanen un cafè, cafè!,
volem dir que estem exigint el millor dels cafès o aquell que tenim magnificat
com a més proper a la perfecció amb aroma casolà d’infantesa. La poesia, que
parla d’emocions, està farcida de repeticions, també formals. Estrofes regulars
de versos amb el mateix nombre de síl·labes que rimen, una repetició més de
determinats sons al final dels versos. Expliquen el turment que ocasionaven a
un poeta molt reconegut, obsedit pel silenci i la quietud, les rimes dures i
maldestres que li arribaven encara del rapsoda local destorbant-lo fora mida, l’impacte
mental li era insuportable tot cercant una concentració insonoritzada impossible.
La
poètica política, si és que aquesta té quelcom de bucòlic, també té les seves
regles, fins i tot formals. Jo diria que participa d’una mística ideològica amb
dogmes de fe rígids que no admeten cap mena de vacil·lació. El vers lliure no
pot existir perquè atempta contra l’ortodòxia de partit que exigeixen els
rituals consumats a les seus parlamentàries. Un decàleg que es resumeix,
dissortadament, en el manament fonamental que ho sintetitza tot: allò que sosté
l’adversari -l’enemic- no pot ser cert i s’ha de contradir -combatre- sempre.
La perversió del sistema o la mala fe poden ultrapassar el joc brut on tot s’hi
val. La cridòria barroera amb un bon raig de manca de respecte se solen
barrejar, si cal, amb el més perillós dels ingredients, la mentida. En
política, les meves veritats són
absolutes i, si no ho són, les capgiro per repetir-les amb fermesa i posat
digne.
En
l’atmosfera massa carregada de polítics empedreïts ens ha assaltat, una vegada
més, l’atac felí per sorpresa protagonitzat per en Pedro Sánchez. Una jugada
sorprenent i insòlita que ha esvalotat el panorama a l’altiplà. Cansat de
sentir les rimes consonants i abruptes de qui el vol descavalcar, com aquell
distingit poeta exquisit que esmentava, ha fet públic un poema èpic d’estil
trobadoresc dedicat a la seva dama anunciant que, de menester, estava disposat
a renunciar als afers cavallerescos només per amor. Com vetllant les armes de
la decisió, reclòs a la capella de la reflexió, ha mantingut durant cinc dies
l’expectació amb un clímax d’incertesa política fins a l’últim moment.
No
marxa, continua!
Renunciar
al vessant polític i públic per humanitzar la persona, a ell mateix, és un gest
que a priori l’honora i que es podria entendre considerant els atacs, els
insults i el rebuig que ha de suportar dia sí i dia també per part de cert
electorat, alguns mitjans i l’oposició. Ha fet l’efecte que havia arribat al
límit, que estava disposat a tocar el dos, segons alguns vidents poc encertats amb
destinació a les praderies més confortables de la Unió Europea on gaudeix de
cert predicament. Ens podem preguntar si esbombar un escrit amb deliris lírics
adreçat a la ciutadania per recloure’s hermèticament, desaparegut de la vida
política, és quelcom permès a qui ostenta un càrrec tan rellevant. L’alè de l’orfandat
ha trasbalsat els ànims de molts perquè en Sánchez és el pinyol del socialisme que
governa ara.
La
inspiració poètica s’ha esbargit així que ha sortit de la meditació amb empenta
renovada reiterant -com qui reclama al cambrer un cafè, cafè, ben carregat-
regeneració democràtica. N’ha reeixit amb la intenció d’un lideratge més fort i
contundent, amb una mànega a pressió per esbandir aquest fangar. Ens ho haurà
d’explicar més i posar-ho en pràctica, la manera com restablir les lleres
desbordades de les torrentades polítiques que enlloten la dinàmica caïnita
actual. La decisió de mantenir-se en el càrrec no taparà pas la boca als
difamadors, ben al contrari, ha furgat el vesper, sortiran tots a una, com ha
anunciat sense rimes en Feijóo, el prosaic.
En
plena campanya electoral catalana s’ha acusat en Pedro Sánchez d’ingerència per
emprar el sentimentalisme a favor d’en Salvador Illa. Les properes
eleccions seran el termòmetre que ho mesurarà. Aquest dies en Puigdemont, un
dels candidats, ha hagut d’interrompre la campanya electoral per la mort de la
seva mare. Un funeral en absència des de l’exili on ha cursat un màster
intensiu del tractament que ara administren a en Sánchez. Respecte de la "màquina del fang", el
president socialista no ha esmentat la
guerra bruta contra l'independentisme, on emergeix amb el procés
l'anomenada policia patriòtica. La vida i l’espectacle, com en el
circ, han de continuar.
El
president del govern espanyol haurà d’arrossegar
carretera amunt un carro carregat de rocs durant la remoguda legislatura -un bon exemple
d’al·literació amb repetició voluntària de la consonant vibrant múltiple-. Un
recurs que el llenguatge publicitari fa anar amb molta desimboltura i
creativitat.
Tanmateix
és la erra tremolosa que fem servir
per escarnir el soroll d’un motor rondinaire que costa d’engegar o que no va
prou fi.
Magistral. El que és dit, dit queda. Ditirambe, de l'oracle bàquic.
ResponEliminaGaire bé, crec que res va fi, Josep. A veure...
ResponEliminaClar i català... Quin panorama!
ResponEliminaPerfecte en fons i forma
ResponElimina