La
innovació del format en l’acte inaugural dels jocs olímpics de París ha estat
certament trencadora. Ens ha descol·locat també als que teníem coll avall que
la torre Eiffel integraria la flama olímpica com una xemeneia industrial
redissenyada per destil·lar el foc sagrat. No ha estat així. L’opció que el
peveter olímpic sigui un globus similar al que es va elevar al mateix lloc, a
les Tulleries, el 1783 mentre Céline Dion renovava la Piaf considero que és un
dels encerts més afortunats de la cerimònia.
París!
La ciutat de la llum i de l’amor. París! La seu del jocs olímpics del 2024,
l’epicentre de l’elit esportiva, passada per aigua durant la llarga cerimònia
d’inauguració. Assistir des del sofà de casa amb un xàfec remullant les llambordes
del maig del 68 ens impregnava també la melangia enmig de la solitud de postal
gairebé apocalíptica que ens oferia la ciutat en aquest epicentre mentre els
rellevistes finals s’apropaven al globus que sublima i reescalfa els records de
cadascú de nosaltres respecte de París.
Un
punt i a part certament trencador. Per primera vegada no se celebren en un
estadi reclòs i ben delimitat. El Sena, la gran serp aquàtica que repta per
París fluïa majestuosa bressolant golondrines fluvials carregades amb les
delegacions nacionals -la part més feixuga de la cerimònia-, una flota bigarrada
de calibre divers al meu parer amb una mancança significativa, les sostenibles
barques de pedals. El fimbrar entusiasta de banderes s’ha fet llarg com un dia
sense pa. Massa artefactes de riu carregats amb una constel·lació estel·lar musculada
de nens belluguets que marxen de vacances.
Una
cerimònia a cel obert -difícil de custodiar- s’oferia a la ciutat tota. També
les seus de les diverses modalitats escampades arreu de París. Un concepte
innovador que no ha pogut sostreure’s al format documental d’anunci xovinista
prèviament enregistrat que costava d’integrar mentre els fotogrames s’aixoplugaven
amb impermeables de tot a un euro dels esquitxos, del guirigall de la marina
fluvial i de la inoportuna tempesta persistent que amara el principis
revolucionaris eixamplats per la paritat de gènere i amb la sororitat.
Una
de les innovacions que he celebrat, l’absència destacada a la pantalla dels
notables presents a les llotges d’honor, els dignataris han sigut
ostensiblement ignorats. Les càmeres en directe no s’hi han aferrissat. Només
l’Emmanuel Macron -xiulat per una part del públic present- mentre declarava
inaugurats els Jocs Olímpics de París 2024, ha tingut el protagonisme
protocol·lari breu que pertocava. Aquest monumental negoci mediàtic no està per
lectures geopolítiques significades ni personificades. L’equilibri i la compromesa
situació global són molt més delicades que no pas el lloc que se’ls assigna a
la llotja i al costat de qui, tot un puzle carregat de formalitats i de perfums
francesos.
La
França actual políticament incerta ha projectat al món la tendra imatge
d’acordió romàntic políticament correcta combinada amb la versió esparracada
-irreverent i blasfema per alguns francesos- d’un heterodox sant sopar
transformista. Hem assistit també a la recreació asèptica d’una testa
guillotinada participant de la gatzara inaugural. Podríem dir que pretenia ser
el manifest d’una part de la França incerta -la parisenca- revoltant-se. La
simulació de l’últim sopar de Leonardo da Vinci en la performance protagonitzada per drag
queens ha aixecat molta polseguera entre alguns grups religiosos -també
l’església catòlica francesa- que l’han considerada una “burla i mofa del
cristianisme.
Estic
per assegurar que en Leonardo no es va inspirar pas en una exuberant apòstol
barbuda. La qüestió és si algunes persones no poden portar l’aigua al seu molí
en afers de transcendència espiritual o celebrar la tolerància encara que sigui
des de la provocació artística. Posats a filar prim també estic gairebé segur
que no hi ha massa persones -ni institucions- que es puguin permetre de llançar
la primera pedra.
Com
de vertiginosos, malgrat tot, se succeeixen també els anys olímpics!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada