17 de març 2015

Sant Josep!



S’acosta Sant Josep, la fita equinoccial en el calendari de la llum que marca l’inici de la primavera. El període més vital, regenerador i esperançat de l’any natural. La nit i el dia acorden per conveni amb l’equador celeste que tindran la mateixa durada. El sol passa de l’hemisferi sud al nord just per aquest punt de declinació zero. Només un instant d’equilibri i justícia que parteix amb equitat el blanc i el negre de la nit i del dia.

Sant Josep, doncs, és un sant ni massa il·luminat ni excessivament tenebrós. Al punt per esdevenir personatge pintoresc, amb les ombres ben posades al caire dels clarobscurs d’una postal de nadal, com un okupa de pessebres i establies que ha perdut seguidors. No és que sigui un personatge en declivi absolut. Ja se sap que de Joans, Joseps i ases n’hi ha per totes les cases, però d’unes dècades ençà els Joans i els Joseps han minvat molt, gairebé han desaparegut.

Els mestres i els del gremi del guix –el digital també- en porten un registre acurat i saben amb quina timidesa alcen la mà quan, passant llista, arriben a la criatura que respon per Josep. Com d’avergonyida, pagant la gosadia del padrí inflexible –un avi entestat a perpetuar gens i nissagues onomàstiques-, la criatura respon amb el cap cot i l’amor propi molt rebregat. Dir-se Josep... Quina vulgaritat! Com es pot ser un personatge important amb un nom com aquest!

Repasseu les tirallongues de gent significada. Quants Joseps hi trobareu fent-vos l’ullet? Si el mateix Cela –que de petit ja anava per premi Nobel- se’l va complementar amb un Camil perquè de dir-se només Josep Cela encara dormiria el son dels no reconeguts i, potser, la migdiada dels impublicats. En tot cas, un Pepe Cela hauria arribat a treure el nas en alguna publicació local o frívola de poc ressò, hauria esdevingut com a molt un cronista del prêt à porter i de la premsa del setí.

La desgràcia irremeiable es consuma quan als Joseps els diuen Pep. Així, com una escopetada que ha errat el tret. Pep! Quanta pólvora cal per revalorar aquest escurçament ofensiu propi de quisso caçador. Un cop d’aire curt que els fa de bon cridar –Pep! –i fa l’efecte que l’al·ludit s’alçarà com un coet disparat a un objectiu difícil d’assolir perquè ja sap que dient-se Josep, no hi arribarà. Una infortuni com una altre, amb la diferència que l’hi ha estat imposat des de pila baptismal o des d’un jutjat còmplice que hauria de prevenir els responsables públics de posar nom a les criatures.

Hauré de referir-me, per ser just, a alguna excepció –molt rara i gens usual-. Es tracta d’en –José- Bono, actualitat noticiable des de la prejubilació. Un personatge que no s’acaba d’enretirar de la vida política i que, quan aixeca el dit o la veu, se’l sent. Ja sigui per la guturalitat tirant a aspirada de la seva peculiar pronúncia o per allò que declara. Fixeu-vos, però, que el descavalquen del nom propi per enfilar-lo a un concís “Bono” que ho designa tot, contingut i continent –serrell inclòs-. 

Aquest camaleònic polític que anava per capellà i que, en conxorxa amb en –Alfonso- Guerra, va propiciar l’OPA hostil del PSOE al PSP del professor –Enrique- Tierno Galván a les primeres eleccions democràtiques, ha obert la boca i s’han esbravat la memòria i la confidència. Fill d’alcalde falangista –no ho amaga- i consogre de l’internacional Raphael s’inspira en el Yo soy aquel del cantant i li dedica a en Mas –l’Artur- allò de Yo soy aquel que estando lejos no olvida, yo estoy aquí para decirte amoooor, amooooor, amoooooooooor! Ja se sap, però, que hi ha amors que maten.

Ben analitzat no és res més que enveja. Un altre afer clar on l’onomàstica hi té un paper decisiu. A on no hauria arribat un possible Arturo Bono de no anomenar-se José. Potser a president artúric del govern!

Malgrat tot, Joseps, sobreposeu-vos -i celebrem-ho- amb dignitat, felicitat i alegria fallera. Feliç Sant Josep!

9 de març 2015

El congrés de les paelles.



Tornen les orenetes –convencions de sueques refredades àvides de sol- i els congressistes. Primavera a la ciutat. Una riuada desbordada de maletes sura vorera enllà. El cel ratllat per exèrcits d’avions que sobrevolen un tauler d’escacs urbà. La guia turística amb els clients al costat dels autocars, pacients. Espais no virtuals. Una Rambla, llera humana amb paelles per barricades i la sangria a vessar propiciades pel caloret que pronostica una hostessa fallera.

Al Moll de la Fusta, en un renovat cal·ligrama del Joan Salvat Papasseit, s’hi retalla contra l’horitzó mariner una pantalla amb el perfil d’una “Ñ” –una “N” amb boina-, l’anagrama d’una captiva Marca España en una tanca buida on hi pasturen gavines. Es tracta de la pica al Flandes colonial i autonòmic de l’estat cercant protagonisme en la marea immensa –un tsunami- que provoca el congrés mundial dels mòbils. La trobada global sobreposant-se als localismes, a les nacions i als estats on dalinians rellotges tous mesuren exactes el temps que triga una paella en arribar al punt òptim de cocció.  

Passavolants d’una setmana es repleguen carregats de bosses, paquets i d’andròmines tecnològiques. Alliberats de l’escapulari delator, se’ls descobreix per la fila de persona comunicada amb l’univers sideral per mitjà d’una banda 5GHz -i amb els déus- mentre desfilen cansats però amb posat de videoconferenciant satisfet. Han estat dies de negoci, de relacions i de contactes a la xarxa emergent. La informació i la comunicació acaben de passar pàgina –o pantalla- a ritme de pasdoble assardanat.

 Arriba una nova era, la internet de les coses. L’altra xarxa dels objectes quotidians interconnectats que aixequen el dit per alertar-nos que els iogurts viuen al caire de la caducitat temerària o que l’arròs se’ns està passant. Les coses que també deuen tenir quelcom a dir es rebel·laran sensibles i subtils assolint la categoria d’entitat loquaç. Viurem en un món on les llaunes de sardines es tornaran xerraires i la glaçonera esdevindrà una confident en les infidelitats conjugals.

Un pas més per a la humanitat en el control mil·limètric d’on som, què fem, què volem, què mengem i, sobretot, què pensem. Un univers de vehicles sense conductor amb neveres sàvies en conxorxa contra el colesterol. Mentre, una nova tecnologia intel·ligent per a calaixos infal·libles ens arrabassarà el dret a viure el magnífic caos d’uns mitjons desaparellats o l’enigma d’unes mitges amb una delatora carrera estratègica.

Tot escrupolosament registrat en enciclopèdiques bases de dades i fulls de càlcul -amb gràfiques- que es convertiran en manuals biogràfics del consum i de les febleses personals. Catàlegs del vici que es podran confessar –i purgar- en penitències admeses públicament al Facebook. També les puntades de peu nocturnes i traïdores que després no recordem o pretenem esborrar quan s’han convertit en virals, una mena d’epidèmia greument tòxica del perquè sí sense argument.

Cliquem –M’agrada i m’ho mereixo! –potser així podrem obtenir el perdó després d’una selfie amb la nostra consciència com a penyora.

28 de febr. 2015

Performance divina a Mossul.



No us recomanaré pas que visioneu el vídeo en el qual uns crítics d’art en divina performance destrossen el museu de Mossul. Podríem enllaçar l’acció amb un atac a la biblioteca de la mateixa ciutat on van cremar 8.000 llibres antics i manuscrits. L’art mesopotàmic assirià dels segles VIII i VII d’abans de Crist ha estat polvoritzat amb una professionalitat matussera, però eficientment demolidora.

Algunes de les imatges reproduïdes a les entranyables enciclopèdies de la infantesa han estat esborrades. Un espectacle que rebaixa la Fura dels Baus –versió anys vuitanta- a la categoria dels aprenents. Quin estil més solvent! Quina formidable contundència i quin orgull interpretatiu!

A quantes guerres, tempestes i, fins i tot, pixarades amb una indiferència de pota alçada a l’estil caní, no hauran suportat i sobreviscut algunes d’aquestes escultures. Quants matins al sol del desert -ombres per a camells i cabres- sense que ningú les hagués agredit amb la fúria amb què se’ls veu decapitar-les a cops de mall mentre un altre tècnic superior de la conservació del patrimoni per a la humanitat les trepana el pit amb un martell pneumàtic. Bravo!

Estremidorament emocionant, sí senyor! Ho han aconseguit, de commoure el públic i de convertir-se en referents per a l’eternitat. Qui es podrà oblidar d’aquests genis de la desconstrucció històrica? Deixebles d’aquells que van iniciar el mestratge al segle XXI amb els Budes de Bamian, a l’Afganistan. El Mullah Muhammad Omar, un reconegut –i sensible- mecenes talibà n’ordenà la demolició amb dinamita.

Res de nou sota la capa del sol. Les agressions a la creació artística, amb destacada predilecció per la religiosa, és el pa de cada dia a les cròniques negres de la història de l’art arreu del món, a totes les èpoques i en totes les cultures. Què més vulnerable que allò que ha estat bastit amb les matèries més nobles, més belles i més sentides amb la més irracional de les passions, la fe. Profanar els déus, ja no esmicolar-los, és com fer salat a la barca sagrada, ofendre els mitjancers de la transcendència o dinamitar els ponts al més enllà on serem immortals. No només ens maten en vida, ens assassinen els déus perquè vaguem eternament pels llimbs de la incertesa errant -com un polític al purgatori d’una campanya electoral-.

Tant de fred feia el maig del 1933 a Berlin que van haver de cremar llibres a la plaça Bebelplatz? “On es cremem llibres s’acaba cremant també persones”, profetitzà el poeta Heine. Què no serem capaços de fer si destruïm déus descatalogats de museu? Aquest petit detall, el dels déus vintage esmicolats a Mossul, es singularitza i ens repugna més perquè podem assistir-hi en diferit, veure com la matèria sagrada esdevé runes. Quina poca visió comercial. Que aquests pedrots vells no tenen preu, sòmines!

La història –em posaré metafísicament molsut- no ensenya, es repeteix, amics. I qui estigui lliure de culpa que tiri la primera pedra. Com que el desconeixement de la llei no n’eximeix la responsabilitat, m’estalviaré de repetir allò tan magnànim de “perdoneu-los perquè no saben el què fan”.

Vull concloure contribuint a “la” solució. Reivindiquem tornar a esdevenir el far d’Occident –alhora, un mirall per a Orient-. Universalitzem la resolució del ministre Wert en matèria religiosa. Lloem-lo en la iniciativa de fer-nos meditar en la incapacitat d’un mateix per arribar a la felicitat. Reconeguem amb sorpresa i alegria l’origen diví del cosmos i tinguem clar que aquest no prové del caos engendrat a cops de martell ni de l’atzar per haver nascut en una terra o en una cultura equivocades.

Siguem generosos. Declarem Mossul territori infidel, adoctrinem-los, exportem-los els déus vertaders i únics. Que obrin els ulls i vegin la llum d’una vegada!